20220816 van Zabljac naar Shkodër - Reisverslag uit Shkodër, Albanië van Peter en Odile Minnen - WaarBenJij.nu 20220816 van Zabljac naar Shkodër - Reisverslag uit Shkodër, Albanië van Peter en Odile Minnen - WaarBenJij.nu

20220816 van Zabljac naar Shkodër

Blijf op de hoogte en volg Peter en Odile

16 Augustus 2022 | Albanië, Shkodër

20220816 van Zabljak naar Shkodër, Albanië

Vandaag zijn we aangekomen in Albanie, het is gelukt. Waarom zeg ik dit? Omdat we hadden verwacht binnen een week er te zijn en we zijn al dik twee weken onderweg. Gewoon, omdat het reizen ons zo bevalt dat het niet opschiet. Dat hoeft ook niet.

De dag begint met een paar gebakken eitjes met tomaat en kaas op brood. Het is iets koeler en bewolkter in de bergen. Uit de wind gaat het wel, maar menig campinggast draagt langer broek, vest of zelfs regenjas. Boven ons betrekt het en we maken vaart met inpakken en douchen. Bij de eerste regendruppels rijden we weg richting de Tara canyon.

Van een Franse jongedame hoorden we dat als je naar de brug over de Tara rijdt, je de canyon in ijn geheel ziet. Dus die weg nemen we, ook omdat het precies de route was die we wilden nemen, Een eventuele omweg met een ander vergezicht laten we links liggen, mede omdat deze vanwege roadblocks is afgesloten. .Bij de brug is de langste zipline van Europa gebouwd, diverse gillende mensen zien we de canyon oversteken. Wij houden het bij het oversteken van de deels afbrokkelende brug.

De canyon zelf biedt heel veel groen aan struiken en bomen die het zicht ontnemen. We constateren dat de canyon wel heel diep is, maar met aflopende hellingen en in onze verwende ogen niet echt spectaculair is.

De snelweg laten we links en boven ons lopen en wij vervolgen de weg naar Podgorica langs het Moraca klooster met imposant beschilderde muren en plafonds. We kopen er een broodje champignons en wat broodjes met zoet spul. Dat wordt onze lunch.

Net voor Podgorica leidt Tomtom ons naar de grens via een oude weg, zo oud dat de schildpadden gewoon kunnen oversteken. Een ondernemer van het type bouwvakker of installateur komt ons tegemoet en seint om te stoppen. Dit is niet de weg naar de grens, deze is te slecht en hij wijst ons naar de goede weg. Bedankt, goede man. We zwaaien en rijden naar de grens met Albanie waar we met 30 minuten vertraging aankomen.

Voor het kopen van een simcard gaan we advies vragen op de camping. Deze moeten we eerst zoeken, waarbij we overstekende varkentjes moeten ontwijken.

Tussen Koplik en Shkoder ligt onze camping Lake Shkodra Resort als goed aangeschreven camping. Dat klopt. Met meer dan voldoende goed opgeleid personeel. Zowel aan de balie als in het restaurant. We vinden een schaduwrijke plek, zwemmen, douchen en gaan eten. Dan slapen.